
Srovnání Montessori a tradiční pedagogiky
Nejčastěji se setkáváme s dotazy, jaký je rozdíl v Montessori škole ve srovnání s tradiční výukou. Pro přehled hlavní body uvádíme v tabulce:
Tradiční přístup | Montessori přístup |
Důraz na vědomosti a sociální rozvoj |
Důraz na na kognitovní struktury a sociální rozvoj ( dítě se lépe učí, když používá své ruce, má zájem o pomůcku, se kterou pracuje a o vyučovací předmět. Dítě se učí nejen intelektem, le i prožitkem, procs práce s pomůckami je stejně důležitý, jak výsledek, ke kterému dítě samo dospěje.)
|
Role učitele je dominantní a aktivní; dítě je pasivním příjemcem | Role učitele je nenápadná; dítě se aktivně účastní učení |
Učitel je hlavním prosazovatelem vnější disciplíny | Prostředí a metoda podporuje vnitřní sebedisciplínu |
Individuální a skupinové pokyny odpovídající stylu výuky dospělých | Individuální a skupinové pokyny jsou přizpůsobeny tak, aby vyhovovaly stylu výuky každého studenta |
Stejné věkové skupiny | Smíšené věkové skupiny |
Učitel provádí většinu výuky, která většinou nepodporuje spolupráci | Děti jsou podporovány v tom, aby učily, spolupracovaly a pomáhaly jeden druhému |
Program je strukturován tak, že jen málo reflektuje zájmy dítěte – sensitivní období | Dítě si volí vlastní práci dle zájmů a schopností – sensitivního období |
Dítě získává koncepty za pomocí učitele | Dítě formuluje koncepty samo, za pomocí výukových materiálů, které toto umožňují |
Dítěti je obvykle dán specifický čas na práci | Dítě pracuje na vybraném projektu tak dlouho, jak samo chce |
Rychlost pokynů je určována skupinou nebo učitelem | Dítě si určuje vlastní rychlost učení tak, aby si upevnilo informace |
Chyby jsou opraveny učitelem | Dítě samo zpozoruje chyby pomocí zpětné vazby z materiálů |
Učení je posíleno z vnějšku manipulací pomocí odměn a trestů | Učení je posíleno vnitřně pomocí vlastního opakování aktivity dítětem, pomocí vnitřního pocitu úspěchu. |
Málo materiálů pro smyslovou a konkrétní manipulaci | Více smyslové materiály pro rozvoj fyzického zkoumání |
Dítě má přiděleno místo, je podporováno v tom, aby klidně sedělo a poslouchalo během skupinové výuky | Dítě může pracovat, tam kde je mu to příjemné, pohybovat se a mluvit (když tím neruší ostatní), práce ve skupině je dobrovolná |
Kontakt
Mezinárodní Montessori Základní škola Perlička
Hlaváčova 6
Brno
61400
603 226 844 info@zsperlicka.cz
Brno
61400
603 226 844 info@zsperlicka.cz